Zuzana ½ Kiduo
Restaurace, které přežijí
Pohostinství je jedna z oblastí, která trpí pandemií koronaviru nejvíc. Není třeba si cokoli nalhávat – situace je vážná a přežijí jen ti, kteří se dokáží bleskově přizpůsobit. Proto jsme sepsali tipy, které vaši restauraci, kavárnu, bar nebo hospodu v této nevyzpytatelné situaci podrží.
Adaptujte nabídku pro rozvoz
Nabídku zjednodušte jen na několik variant, které neutrpí převozem. Jídla to musí být ideálně jednodruhová, aby si je hosté mohli doma snadno ohřát.
Další možností jsou polotovary (čerstvé těstoviny, omáčky, těsto na pizzu, cokoli, co je pro vás snadné vyprodukovat), které ocení všichni ti, kteří nejsou zvyklí pobývat doma a vařit si.
Nebojte se inspirovat u konkurence. Na sociálních sítích i webech restaurací se dočtete, kdo, co vymyslel. Rozcestníkem vám může být článek na blogu Ambiente Jidlo a radost.
Frešujte, šokujte, pečte, využívejte jakékoli technologie, které udrží jídlo chutné a bezpečné.
Nasaďte na web e-shopové řešení
Tohle je možná projekt, který jste dlouhodobě odkládali a viděli v něm spoustu zádrhelů. No, teď je čas odložit perfekcionismus a prozkoumat instantní řešení. Například Gastro Adaptee se situaci dokázalo perfektně přizpůsobit a kromě spuštění e-shopu během 24 hodin nabízejí také vyřízení všech formalit na dálku.
I další firmy jako Restia, Jídlo 365 a Reservo ale slibují rychlé spuštění objednávkového systému.
Pokud si ale na tuhle hurá akci z jakéhokoli důvodu netroufáte, vytvořte na webu alespoň stránku s rozvozovou nabídkou, objednávkovým formulářem a informací o způsobech rozvozu.
Prodávejte přes e-shopy jiných
Zkuste prodávat na dostupných online supermarketech, jako je Rohlík, Košík nebo Nákup domů.
Rozvážejte
Ubereats zachrání hlavně Prahu, Wolt kromě toho i Brno, Dáme Jídlo funguje po celé České republice. Liftago právě spustilo doručování nákupů do 500 Kč ve městech Brno, České Budějovice, Liberec, Olomouc, Ostrava, Plzeň, Praha, Ústí nad Labem a Zlín. Pokud nemůžete využít žádnou z těchto specializovaných firem, dohodněte se individuálně s místní taxislužbou.
S propagací vaší dovážkové nabídky vám pomůže mapa Kde se najím, kterou spustilo Storyous v rámci projektu #zachrangastro.
Další variantou je nechat hosty jídlo vyzvedávat v “hladovém okénku”, které zřídíte ve vaší provozovně, nebo rozvážet sami a prodávat například přes aplikaci Nesnězeno.
Nezapomeňte, že rozvážka může zachránit i pekárnu, kavárnu či bar. Drink v lahvičce může být to, na co se budeme každý večer doma těšit!
Zpeněžte prostory restaurace
Velkou část vašich nákladů tvoří nájem prostoru restaurace, pokuste se je proto alespoň částečně využít. Například tak, že z nich uděláte výdejnu jiných online obchodů skrze Zásilkovnu nebo Uloženku.
Propouštějte s citem
Pokud se ze ztráty způsobené pandemií máte dostat, musíte plně využít nadcházející letní sezónu. A k tomu budete potřebovat kompetentní a vyškolený personál. Jak ho ale včas sehnat, když se ho teď narychlo zbavíte?
Diskuzní fóra a facebookové skupiny se hemží odstrašujícími recenzemi zaměstnanců, které majitelé restaurací bez pardónu na hodinu vymetli. K takovým se po krizi nikdo nepohrne. Proto buďte jiní.
I když musíte v zájmu přežití bleskově minimalizovat náklady, mluvte se zaměstnanci slušně a řešte jejich situaci individuálně (nabízejte nejdříve neplacenou dovolenou, ošetřovačku, nebo třeba nemocenskou pro plánovaný zákrok). S těmi, které musíte opravdu propustit, uzavřete kromě dohod o ukončení pracovního poměru i dohody gentlemanské o tom, jak to bude, až zase otevřete.
Využijte čas zaměstnanců, kteří zůstali
Samozřejmě, že jim náplň práce, kterou nemají ve smlouvě, nemůžete nařídit. S mnoha z nich se ale můžete dohodnout, že krizové období co nejlépe využijete.
Pusťte se svépomocí do dlouho odkládané rekonstrukce. Hostesky nechte obsluhovat infolinku nového e-shopu, ukliďte společně kuchyň, udělejte revizi skladu, sestavte si scénáře zákaznického zážitku, vytvořte nové menu a přemýšlejte, čím zvítězíte v konkurenčním boji, až znovu otevřete.
Vzdělávejte zaměstnance doma
Ano, home office pro lidi z provozu úplně smysl nedává. I k němu jste se ale možná coby zaměstnavatelé museli uchýlit. Možná vás překvapí, že svůj čas doma mohou zaměstnanci využít k vašemu budoucímu prospěchu.
Cizí jazyky mohou zdarma procvičovat díky platformě Duolingo a soft skills zase na českém webu Seduo. Na YouTube najdou inspirativní videa Pražského kulinářského institutu Romana Vaňka nebo vlog Storyous plný příběhů lidí z české gastronomické scény. Na blogu Jídlo a radost se dozví o světových kulinářských trendech, konkrétních postupech vyhlášených restaurací ze skupiny Ambiente i přidružených tématech jako je HR v oblasti gastronomie nebo řízení kvality služeb. Přímo na profesionální vaření jsou zase zaměřené online kurzy Kulinářské umění.
Pokud chcete dát domácímu vzdělávání svých zaměstnanců štábní kulturu, jděte na to přes tréninkovou online platformu Typsy, která nabízí ucelené školení pro pohostinství. To už samozřejmě není zadarmo, jako manažer však máte perfektní kontrolu nad tím, jak poctivě zaměstnanci k tréninku přistupují a kolik už toho mají za sebou.
Extra tipem pro fajnšmekry může být také americký Masterclass. Mezi kurzy vyučované těmi nejlepšími z nejlepších je i kulinářská sekce. Vařit vás v ní naučí například věhlasný Gordon Ramsay.
Udělejte si přehled v legislativě
Podmínky vlády i jednotlivých měst se mění doslova každý den a neznalost zákona neomlouvá. Proto je víc než nutné sledovat ověřené informace. Právní kancelář Frank Bold k tomuto účelu specielně otevřela právní poradnu zaměřenou na dopady koronaviru.
Nakrmte potřebné
Tohle doporučení vaše cash flow nespasí, přesto podle nás mezi tipy patří. Pohostinství je přeci stále služba lidem. Proto pokud máte ještě alespoň malou kapacitu navíc, pomáhejte jídlem z vaší restaurace, kde se dá. Zdravotníci, starší lidé, ale například i personál obchodů nebo městské hromadné dopravy, ti teď riskují nejvíc. Zkuste najít cestu, jak k nim dostat bezpečně zabalené pokrmy.
Na závěr jedna rada, která ale platí pro všechny, nejen pro provozovatele restaurací – spojte se! Restaurační a hotelové sítě, které dokáží své aktivity synchronizovat a sdílejí know-how i facebookových skupinách nebo v komentářích pod tímto článkem.
Co by ještě mohlo gastru pomoct?